Företagande i verkligheten

Utforma din sajt rätt

Som företag är en sajt idag så gott som ett måste. Oavsett vad man arbetar med så behöver potentiella kunder kunna hitta er, läsa om era produkter, tjänster och sedan kunna kontakta er. Men hur går vägen dit? Vad innebär det att göra en skapa sajt?

Tekniken bakom

För det första så bör man tänka lite på tekniken bakom sajten. Även om man inte ofta behöver uppdatera sajtens text och innehåll så är det extremt bra att kunna göra det själv då det väl behövs. Med ett så kallat content manegement system eller CMS blir detta möjligt. 

Ett CMS är en form av administrationssystem som körs i bakgrunden av din sajt och låter dig redigera text, lägga in bilder och skapa nya sidor. Allt utan att du behöver ha någon större teknisk kunskap. Det finns många alternativ att välja mellan men om man inte har den tekniska kompetensen sedan tidigare så brukar vi föreslå att man väljer en hostad lösning.

Detta innebär att all teknik sköts av en leverantör istället för dig. En svensk lösning som passar in på denna beskrivningen är SiteDirect som dessutom har många olika moduler som gör sajten än mer anpassningsbar för ert företag behov. 

Information

För att en sajt skall ha något värde för besökaren så krävs det att man fyller den med värdefull och intressant information. Informationen kan dels komma i form av vanliga texter men även bilder och video är något som blir allt mer vanligt. Det viktigaste är att besökaren kan hitta den informationen hen är ute efter.

Detta ställer inte bara krav på innehållet i sig utan även hur det är organiserat. Hur är sajtens menyer upplagda? Kan besökaren enkelt klicka sig fram till sidan de är ute efter?

Marknadsföring

Slutligen behöver även besökaren kunna hitta till sajten. För detta krävs det oftast någon form av marknadsföringssatsning. Det första man bör göra är att se till att sajten är korrekt utformad när det kommer till tekniken så att sökmotorerna kan indexera den. På så sätt finns det en möjlighet att den dyker upp i sökresultaten för relevanta sökord så som företagsnamn, produkter eller till och med produktkategorier. 

Utöver det så kan man även marknadsföra sin sajt genom att informera i sociala medier eller att köpa reklam på relevanta sajter.