Företagande i verkligheten

Ta företaget till mässa

Företagsmässor kan vara en väldigt bra sätt att få ut sin information till omvärlden, men även ett sätt att skapa nya kontakter och potentiella samarbetspartners i framtiden. Ska man dock ta företaget till mässa finns det några punkter man bör tänka på.

Planera mässarbetet

Börja alltid med en plan för mässan och ett mål som ska uppnås. Ett vanligt mål är så klart att få nya kunder, men det behöver inte vara det enda man hoppas uppnå med mässan. Genom att ha en tydlig plan på vad man åstadkomma på mässan kan man mer fokusera på att uppnå dessa specifika mål.

Skapa en monter

Tänk också en hel del på hur montern ska vara utformad för att bäst kommunicera företagets huvudsakliga idé och försäljningspunkt. Se också till att ha en plan för hur många besökare som kan tänkas komma till montern och hur många som kommer att arbeta i den. Se också till att företagets logo syns tydligt genom att skaffa något som en flagga eller banderoll.

Ge bort något litet

De flesta företag ser alltid till att ge bort något litet i sin monter. Man ser en hel del sötsaker i skålar som besökare uppmanas ta när de kommer och tittar. Detta kan både vara på gott och ont. Ta till exempel det faktum att man inte pratar lika mycket när man har munnen full, och man vill ju gärna att besökare ställer frågor för att inleda ett givande samtal. Vad man kanske istället kan göra är att ge bort en fin liten penna eller nyckelring.

Glöm inte att inspektera konkurrensen

Väl på en mässa ska man alltid försöka hitta tid att vandra runt bland alla andra montrar och se vad de gör. Försök även bedöma vad de gör rätt och fel i sitt arbete på mässan. Man kan lära sig mycket från att observera andras framgångar och misstag. Men det är också chansen att skapa samarbeten med andra företag.