Företagande i verkligheten

Smarta innovationer från svenska företag

Sverige och innovationer är två ord som hör tätt ihop. Även om vi sett till vår folkmängd och totala BNP inte kan mäta oss med giganter som USA och Kina är uppfinningsrikedom knappast något som saknas. Här har det länge funnits goda förutsättningar för svenska företag att komma med smarta innovationer och uppfinningar - och många av dem har blivit globalt kända. Här är några innovationer från svenskt håll.

Skype har revolutionerat kommunikation som få andra IT-företag. Medan vi tidigare var tvungna att hålla oss till dyra telefonräkningar och uråldriga nät har vi nu fått ett nytt sätt att prata med varandra. Med Skype går det att ringa gratis till varandra över internet och anordna alltifrån videokonferenser till chattkonversationer. Svensken Niklas Zennström var en av medgrundarna av Skype som 2003 såg dagens ljus och sedan dess har vuxit kontinuerligt. Numera har Skype en enorm marknadsandel av kommunikation på nätet, vilket gör dem till ett globalt företag med goda förutsättningar att växa ytterligare.

Parans är ett företag som har satsat hårt på solenergi. I en tid där miljövänliga satsningar både behövs och premieras alltmer har Parans tagit fasta på att innovationer inom just solenergi kan bli nödvändiga i framtiden. Med ett eget system som patenterades 2004 har Parans gjort sig ett namn i branschen som innovatörer när det gäller solenergisystem och de har stått för flera framgångsrika produktgenerationer. Nästa steg är att utveckla ännu mer effektiva solenergilösningar för att kunna reducera koldioxidutsläpp och göra vår energikonsumtion mer miljövänlig.

Ett annat svenskt företag som påverkat världsmarknaden stort är Spotify. Som musiktjänst har den fått ett närmast oöverträffat genomslag eftersom den inte bara har lyckats få många miljoner användare. Den har också lyckats med bedriften att förändra hela spelplanen för hur musik ska distribueras - allt tack vare företaget från Stockholm.