Pappershantering i företaget
Hur kul det än är att driva företag är pappershanteringen ofta inte en av de roligare uppgifterna. Men det är viktigt att det blir ordentligt gjort! Utan ett bra system för pappershantering kan viktiga dokument, avtal och korrespondenser gå förlorade, vilket kan få tråkiga konsekvenser. Ju större företaget växer sig, desto fler dokument behöver man hantera, så det är lika bra att försöka skapa struktur redan från början. I arbetet bör man sortera dokumenten efter typ och gärna i kronologisk ordning, för att lättare hitta dem senare.
Tack vare den tekniska utvecklingen, som definitivt tagit stora kliv framåt de senaste årtiondena, finns det idag bra system för informationshantering. Det mesta lagras nu elektroniskt, vilket gör att du slipper oroa dig för att något ska hända de fysiska kopiorna, som till exempel blekning eller fuktskador. Du kan, för att vara på säkra sidan, låta någon annan ta hand om hanteringen. Idag finns det nämligen flera olika företag som ägnar sig helt åt att sköta andras dokument och papper. Det är både bekvämt och tryggt att lämna över informationshanteringen till ett externt företag!
Fördelen med att lagra dokument i det så kallade "molnet" är att du kan komma åt dem var och när som helst. Det spelar heller ingen roll om något händer med en enhet. Din värdefulla dokumentation går inte förlorad, utan kan bara "hämtas ner" igen. Dessutom slipper du röriga nätverksenheter och kan enklare ge rätt person tillgång till rätt dokument. Det gör informationshanteringen både säkrare och smidigare jämfört med analog lagring.
Oavsett hur ni väljer att arbeta med dokument är det alltid ett bra val, sett ur ett klimatperspektiv, att försöka digitalisera så mycket som möjligt.
Andra inlägg
- Starta ett företag inom tryckeri
- Hitta produkter för industrin
- Gör företaget mer miljövänligt
- Sätt att marknadsföra sig på
- Förbättra rekryteringen på företaget
- Starta en restaurangverksamhet
- Offentlig upphandling för nybörjare
- Utmaningar med ett växande företag
- Brandsäkerhet på kontoret
- Tips till dig som driver företag