Företagande i verkligheten

Möta andra företagare

I hetsen av att sköta sitt eget företag, är det lätt att glömma sina konkurrenter och medarbetares företag. Man fokuserar på att få sitt företag att växa och bli stabilt. Men tänker inte på vilka fördelar man får av att träffa andra i liknande situationer, även konkurrenter. 

Besöka en mässa

Här handlar det om att hitta nya leverantören och knyta fler till sitt kontaktnätverk. Du vill vara på god fot med så många företag som möjligt. Du som sysslar med fordon kan exempelvis dra nytta av att besöka Svenska Maskinmässan som hålls i juni.

På den mässan kommer utställare såsom Amas att vara: de hyr ut demolering- och återvinningsverktyg och för rätt företag kan de vara värd att lära känna närmare. Det kan finnas många fördelar att träffa andra likasinnade och få en inblick hur de arbetar. 

Du får också en inblick i konkurrensen inom ditt område. Du ser vad andra har att erbjuda och kan utröna hur deras framtidsplaner ser ut. Det kan också vara så att mötet med andra företagare ger fruktsamma möten där båda företagen kan tjäna pengar på någon slags samarbete.

Skapa möten

Jobbar du inom en smal nisch eller bor i en mindre stad, kan du skapa mötena själv utan alltför stor kostnad. Du kan göra utlysningar på sociala medier och forum, se vilka som skulle vara intresserad att byta idéer och lära känna varandra. Föreslå en fika på ett café eller bjud in till dina lokaler om du har utrymme för dig. 

Mindre företag inom mindre segment kan vara konkurrenter och en hjälpande hand. Som senior kan man lära upp nybörjarna och ge goda råd. Konkurrens är trots allt hälosamt för företagen och likaså är det att ha vänner inom segmentet som man kan vända sig till. Konkurrens får företag att jobba med innovation, ta risker och göra det bästa mot kunden. På Åland har exempelvis matpriserna var ovanligt höga tack vare ett slags monopol mellan två daglivaruhandlar, något som ändras när en lågbudgetkedja tar sig i land: såsom Lidl. 

Bildkälla: pcruciatti / Shutterstock.com